اخبار بین المللی
شماره: 754
1391/01/24 - 09:04
تبدیل مستقیم سلول های پوستی و بند ناف به سلول عصبی

محققان  دانشگاه  بن توانستند با مسدود کردن مسیر سیگنالینگ SMAD و مهار گلیکوژن سنتاز بتا کیناز 3 (GSK3ß)، اکثر سلول های پوست را تنها با استفاده از دو فاکتور رونویسی شده به سلول های عصبی با راندمان تقریبا 80٪ تبدیل کنند.

به گزارش بنیان به نقل از uni-protokolle ، تا همین اواخر تولید سلول های بنیادی ips از سلول های پوست به عنوان یک پیشرفت در طب ترمیمی شناخته می شد . در این میان، تبدیل مستقیم سلول های بدن به سایر سلول ها   ٬بدون عبور از مسیر انحرافی یعنی سلول های پرتوان جنینی آن فراهم شد. با این حال، این روش تا کنون تاحدودی  ناکارآمد بوده است. دانشمندان موسسه Reconstructive Neurobiology  بن در آلمان  روشی را شناسایی کرده اند  که در حال ارائه نتایج این بررسی هادر مجله Nature Methods هستند. هدف این تیم ٬افزایش بازده وعملکرد سلول های  تغییر فرم یافته است.
دانشمندان مرکز مغز و اعصاب دانشگاه بن٬ علاقه بسیار زیادی به استفاده از سلول های عصبی ایجاد شده در شرایط آزمایشگاهی با روش تبدیل مستقیم برای  جایگزینی سلول های  دچار اختلال به جای استفاده از سایر روش های سلولی هستند.
محققان در این دانشگاه توانستند با مسدود کردن مسیر سیگنالینگ SMAD و مهار گلیکوژن سنتاز بتا کیناز 3 (GSK3ß)، اکثر سلول های پوست را تنها با استفاده از دو فاکتور رونویسی  به سلول های عصبی با راندمان تقریبا 80٪ تبدیل کنند.
به گفته Julia Ladewig  محققان این تیم توانستند با به کارگیری این روش  بیش از 200،000 سلول عصبی از 100.000 سلول های پوستی به دست آورند. به منظور دست یابی به یک ترکیب موثر در روند تغییر فرم سلولی transformation of cells ، دانشمندان تلاش خودرا بر روی مسیرهای سیگنالینگی که از اهمیت ویژه ای درتخصص یافتگی  سلول برخوردار است  ٬متمرکز نمودند.
بررسی ها و مطالعات نشان دادکه مسیر های  سیگنالینگ SMAD و همچنین GSK3ß به عنوان مهار کننده ٬تبدیل سلول های بافت همبند و سلول های بنیادی جنینی به سلول های عصبی عمل می کنند. گام موثر در این زمینه بلوکه کردن این دو مسیر با به کارگیری  فاکتورهای  مناسب می باشد.
پروفسور Brüstle می گوید: ما قادر هستیم با  به کارگیری این روش  ٬باعث کاهش بیان ژن های فیبروبلاست پوستی شده  و از سوی دیگر میزان ژن های  سلولهای عصبی را تا حدود زیادی افزایش دهیم. علاوه بر این، سلول های عصبی بدست آمده نیز از لحاظ عملکردی ٬بسیار  فعال هستند.
 Ladewigمی گوید: این نتایج نشان دهنده  دست یابی به یک منبع سلولی و جایگزین مناسب برای سلول های آسیب دیده است.
دانشمندان دانشگاه  بن در حال بررسی و آنالیز این روش برروی سلول های خون بندناف نیز هستند.
پروفسور Brüstle در پایان افزود که هدف بلند مدت  ما  از این مطالعه ٬تبدیل مستقیم سلول ها در بدن به سلول های عصبی است.
پایان مطلب/
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved